Middelharnis

| Dek: FSC® Hout | Materiaal: Metaal
Oude tijden herleven in Middelharnis

Haasnoot Bruggen heeft de bijzondere opdracht gekregen om het voormalige RTM-ponton uit 1909 in ere te herstellen. Het ponton met loopbrug is gelegen in de buitenhaven van Middelharnis op Goeree-Overflakkee. De historische constructie is met moderne technieken zoveel mogelijk teruggebracht in de staat zoals het ponton er een eeuw geleden uit zag. 

De loopbrug is in haar geheel uit het water getild voor restauratie in één van onze fabriekshallen te Rijnsburg, het lek in het ponton is ter plekke aan wal hersteld. De twee meerpalen naast het ponton zijn vervangen. Deze meerpalen zijn met de wal verbonden door tralieliggers, net zoals in de historische situatie. Op de staalafdeling van Haasnoot Bruggen zijn de smeedijzeren leuningen met klinknagels in exact de oude staat hersteld. 

Een bijzonder bouwwerk met cultuurhistorische waarde.

Afmetingen van de loopbrug: 19,21 m. lang en 3,35 m. breed.
Afmetingen van het ponton: 19,77 m. lang en 12 m. breed.

Opdrachtgever: Gemeente Middelharnis, in samenwerking met architect Rothuizen van Doorn ’t Hooft. De restauratie werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie Zuid-Holland.

Wilt u meer weten over de geschiedenis van deze ponton uit , kijk dan op www.erfgoedstem.nl

 

Den Haag

| Materiaal: Composiet
Haasnoot Bruggen bouwt een bijzondere voetgangersbrug voor de nieuwe boulevard in Scheveningen.

In samenwerking met Gebr. Schouls uit Leiden heeft Haasnoot Bruggen een bijzondere voetgangersbrug, ‘Brug Seinpostduin’ gebouwd. De brug heeft een bijzondere constructie. Omdat de brug gebouwd is op de nieuwe Scheveningse zeewering, moet de constructie aan allerlei eisen voldoen. De zeewering moet bestand zijn tegen een zeer krachtige storm die eens in de 10.000 jaar zou kunnen voorkomen. Een speciaal instituut voor deltatechnologie, de Deltares, berekende dat de zeewering kan beschadigen als delen met een gewicht groter dan 700 kilo door de golven op de dijk gestort worden. Voor deze brug is een constructie bedacht die sterk genoeg is om een normale storm te weerstaan, maar in delen van 700 kilo uit elkaar valt als de dijk wordt getroffen door een alles verwoestende storm. Door gebruik te maken van glasvezelfversterkt kunststof, Fiberline composiet van Haasnoot Bruggen kan de brug uit grote delen worden opgebouwd.

Hoogteverschil
De Spaanse architect Manuel De Sola-Morales heeft het mooie ontwerp gemaakt voor de nieuwe boulevard in Scheveningen. De boulevard is opgebouwd uit verschillende hoogtes die voetgangers, fietsers en auto’s zo veel mogelijk scheiden. De nieuwe brug is een voorbeeld van hoe deze verkeersstromen gescheiden blijven. De brug loopt over het fietspad heen en vormt een verbinding tussen het lage en het hoge deel van de boulevard.

Spijkenisse

| Materiaal: Metaal
Spijkenisser Eurobruggen

Haasnoot Bruggen werkt mee aan het kunstproject ‘Spijkenisser Eurobruggen’ een project van kunstenaar Robin Stam.

Haasnoot Bruggen werkt op dit moment in samenwerking met Gebr. Schouls en Waco Lingen Beton aan de 200 euro brug voor de gemeente Spijkenisse die volledig gebouwd zal zijn in staal.

Grafisch ontwerper Robin Stam keek ruim twee jaar geleden eens aandachtig naar de eurobiljetten. ‘De bruggen op de biljetten zijn bedoeld als symbool van de nauwe samenwerking en communicatie tussen de Europese landen onderling en met de rest van de wereld. Maar die bruggen bestaan niet echt, ze zijn fictief,’ zegt Stam. ‘Het leek me leuk als je die toch zou kunnen maken. Dan loop je straks over de eurobruggen die iedereen in z’n zak heeft.’

Verwachting is dat de 200 euro brug medio oktober 2012 geplaatst zal worden in gemeente Spijkenisse.

Den Haag

| Type: HB Fauna  | Materiaal: Metaal
Faunapassage over de Benoordenhoutseweg te Den Haag

In het weekend van 1 op 2 september 2012 is een bijzondere brug geplaatst in de gemeente Den Haag. Een zogenaamde faunapassage voor eekhoorntjes. Haasnoot Bruggen heeft in opdracht van gemeente Den Haag het staalwerk in huis vervaardigd. Het ontwerp van deze bijzondere brug (faunapassage) is afkomstig van Ingenieursbureau Den Haag (IbDH). Haasnoot Bruggen draagt tevens zorg voor coördinatie, transport, fundering en plaatsing van deze brug. Het gaat om een brug van slechts 60 cm breed maar wel 55 meter lang. De komende maanden zal Den Haag meer informatie en bijzonderheden publiceren. Kijk hiervoor op www.denhaag.nl

Staalconstructie

Haasnoot Bruggen heeft een aparte staalverwerking afdeling in huis, bestaande uit 3000m2 werkplaats met alle moderne voorzieningen en mogelijkheden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fred Floor bereikbaar op 071-4021744.

Diemen

| Type: HB 158 (F 158) | Dek: Fiberline HD | Materiaal: Metaal
Voetgangersbrug over spoor te Diemen

In opdracht van de gemeente Diemen en het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB) is de voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuart en het gelijknamige bedrijventerrein vervangen. De huidige brug was door vergaande corrosie aan vervanging toe. De nieuwe brug heeft een grotere lengte dan de oude constructie in verband met uitbreiding van het spooremplacement. De nieuwe brugconstructie overspand nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant uitgevoerd door gebruik te maken van geperforeerde platen zodat deze samen met de verlichting die aangebracht is zal voorkomen dat men het gevoel krijgt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het algemene gevoel van veiligheid. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.

Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen en leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie is uitgevoerd in een extreem korte doorlooptijd. Aanvang van de werkzaamheden was vrijdagmiddag 23 maart om 16:00 uur. De nieuwe brug was zaterdag 24 maart om 16:00 gereed. Al-met-al zijn alle werkzaamheden uitgevoerd binnen 24 uur. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.

De draagstructuur van de brug en trappen is geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken.

 

Kenmerken van de brug:
Lengte brug inclusief trappen: 113,15 m
Breedte: 2,33 m
Bouwjaar: 2012
Materiaal funderingen: Staal en beton
Materiaal constructie: Staal
Materiaal brugdek en traptreden: Fiberline© HD planken

Amstelveen

| Type: HB 578 (V 578)


Hillegom

| Type: HB 630 (S 630)


Roermond

| Type: HB 588 (V 588)


Voorschoten

| Type: HB 482 (OP 482)


Hillegom

| Type: HB 474 (OP 474)


Pagina: «  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31   »